Friday, November 6, 2009

Cerita pada 5hb October 2009




Erm rasanye mmg dh lama sangat tak megupdate blog ni..harinie rasa nk update plak.
ni nk citer pasal kenangan pd 5.10.09 ............

Isnin,5.10.09:Hari ni pagi2 ihsan dh kena bangun sbb kami ada appoinment kt PPUKM dgn Prof Asma pasal bengkak kt leher belah kanan ihsan.Ihsan tak mandi pun pagi ni sbb awal sgt,ingatkan nk mandikan ihsan lepas balik nnt..tapi....
Dlm pukul 8.00am aku,husben n ihsan pun gerak ke PPUKM bukannye jauh pun dari umah mak dlm 5-10min dh leh smpai cuma kt PPUKM ni parking yg payah so kami gerak awal walau appoinment pukul 9am.Mak n abah plak g pasar chowkit.
Smapi kt sini husben turunkan aku ngan ihsan dulu sementara dia pi parking.Then kami pun menuju ke lif utk naik tingkat 7 (PPUKM) org panggil sayap kiri HUKM la ni.
Smpai kt registration husben tunjuk surat sume then diorang akan settlekan pasal GL .
Sementara nk tgg Dr kami pun dudukla kt kerusi2 yg ada kt situ...pastu ihsan dah start meragam, check2 rupenye ihsan dh berak.Nasib ada bilik nursing kt situ aku tmpgla tukarkan lampin ihsan.
Dlm pukul 9 lebih skit nurse pun panggil masuk jmpe Dr.Ihsan first patient,hehe ni berkat dt awal...
Assalamualaikum kata Prof Asma (dlm hati aku kata lemah lembutnye Prof ni)..pastu die tgkla surat dari klinik Az-zahrah tu then terus rasa kt leher ihsan tu..masa tu ihsan tgh menyusu ngamuk la skit die..lepas dh belek2 Prof pn terang mcm2 la aku n husben angguk2 geleng2 je la...ye la tak berapa nk faham term2 yg diguna pakai dlm medical kan..last2 Dr suh pi scan kt bawah nk confirm kan ape yg bengkak kt dlm tu.
Kami pun turun lah ke tingkat 1 utk scan.Masa ni dh ramai sgt org tunggu turn tp Prof Asma dh bgtau suh cepatkan turn kami sbb ihsan kan baby..hehe
Masuk je Dr tu suh bukak baju ihsan sbb tak nak gel tu terkena kt baju.Masa Dr dok tekan2 kt leher tu ihsan dh melalak2 dh maybe sakit kot.Sian ihsan.Masa tu nmpkla ada 4 ketul ae ntah (lymp node ke ape aku pun xtau) ada 1ketul tu besar dlm 3cm cmtue.
Bila dh habis scan kami naik balik tingkat 7 utk jmpe Prof Asma balik..Prof Asma pun tgk scan tu,dia cadangkan ihsan masuk wad utk diberi antibiotik.Masa tu aku dh rasa tak sedap hati plak sian ihsan.Prof pun terangkan dan bagi semangat kt aku n husben.Maka tghari tu dlm pukul 12 lebih ihsan pun masuk wad kt PPUKM wad songket,wad yg sama aku duduk masa lepas bersalin ritu.Bilik plak sebelah2 je ngan bilik aku dulu.hehe.
Masuk je bilik nurse dh amik BP ihsan.Masa ni ihsan baik lagi.hehe.
Pastu tak lama dlm pukul 1 lebih tak silap Prof Asma dtg nk cari line utk masuk antibiotik n amik darah utk test.Aku pun ikutla tgg kt depan sbb tak leh nk masuk kt bilik Prof nk cari line ihsan tu.Aku dgr ihsan punya suara menangis2 sian sgt.Aku sabar je lagi tgg kt luar.Dlm setengah jam Prof pun bukak pintu mintak maap sbb terpaksa buat cmtue katanya,sabarlah.Prof kata dia tak dpt amik darah dgn cukup utk buat test nnt ptg Dr baby akan amikkan.Tp dh dpt line utk masuk ubat nnt.Xpernah aku tgk ihsan menangis kuar air mata selalu ihsan ngada2 je nangis.Ni smpai kuar air mata.tentu sakit sgt la tu.Sedih aku.Tp aku kena kuat demi ihsan.Prof kata nnt nurse dtg utk masukkan ubat.
Ptg2 skit dlm pukul 3-4 tak silap nurse pun dtg utk masuk ubat,aku sure msti ihsan nangis lagi nnt nih.Tetiba nurse kata alamak bila tercabut ni,tmpt nk masuk ubat ihsan tu dh tercabut so tak boleh buat.Kenala tgg Dr baby datang ptg nnt utk cari line lagi.Dlm hati aku sure ihsan melalak lagi nnt.
Ptg2 skit mak n abah dtg balik amik barang2 ngan cuca n cuna pun dtg.Kebetulan masa mak nk kuar dorang dtg jadi dorang pun terus ikut sekali ke sini.Dlm pukul 5lebih Dr baby pun dtg,tnye mcm2.Erm pelikla Dr baby ni pegangla ihsan tgk ni tak tnye kt aku mcm aku pesalah laks.Cuca n cuna pun ckp tak mcm Dr baby pun.
Dr baby suh bawak ihsan ke depan lagi utk die cari line.Aku pun tgg la kt luar sbb Dr tak bagi aku masuk.Masa ni sedih sgt dgr ihsan menangis2.Aku rasa sejam lebih la jugak dok kt situ.Last2 Dr kata mintak maap baby awak ni sensitive sgt.Sy baru pegang skit je die dh nangis,dh tau.Ha baru tau Dr,ihsan dh pandai n tau Dr nk buat ape.Jadi Dr just masuk ubat ngan injection kt paha.Dia kata esok pagi cuba lagi.Sian sgt kt ihsan pd hr itu.Mmg malam tu ihsan meragam la.Tak nk tido,nk kena dukung sokmo nk dipeluk.Jenuh n letih jugakla aku n husben mlm tu..................okla nnt aku smbg lagi kisah seterusnya....

No comments:

Post a Comment