Monday, April 26, 2010

IHSAN:2nd Hospitalization

Part 1,Date:9.4.2010
Pagi ni aku,husben n ihsan bersiap awal sbb kami nak bawa ihsan ke Klinik Pakar Kanak2 An-Nur atas masalah lebam2 kt badan ihsan.Dalam pukul 7 lebih kami dah kuar.Tp klinik bukak pukul 9am,jadi kami pi breakfast dulu kt Kopitiam berhampiran.Selesai makan terus zasss ke klinik berkenaan.
Kt dlm klinik tu ada byk mainan,jadi sajalah bagi ihsan duduk kt mainan kuda,suka sgt ihsan.Sementara nk tunggu turn kami,ihsan tgk plak ada dua org kanak2 yg agak besar dari dia main ape ek nama mainan tu xingat plak.Bukan main suka ihsan tgk abang dan kakak tu smpai gelak2 terkekek padahal diorang tak kacau pun ihsan.Tiba2 turn ihsan jumpe Dr,xingat plak nama Dr ni tapi Dr pompuan la,baik sgt lembut je.
Lepas dah terangkan mslh ihsan tu Dr check ihsan and the terus nk amik darah nk tgk ape mlsh ihsan.So time nk amik darah ihsan biasalah sure nangis.Tp aku respect ah Dr ni sbb dia amik darah ihsan kejap je n tak bengkak pun.Tp ihsan tetap nangislah kan for sure.Dr suh tunggu kat luar sementara tunggu result.Kami pun tunggu la kt luar,aku kata kt husben td gelak2 ihsan skang kan dh nangis.Pastu aku pun susukan ihsan,naseb baik kt situ ada bilik utk menyusu.
Tak lama lepas tu nurse panggil kami.Dr kata hemoglobin ihsan low 7.4.Dr kata kalu ibu menyusu ramai je yg datang anaknye hemoglobin low dlm 5 cmtue tp sbb ihsan ada bruises so Dr suh bawak pi HUKM terus.Dr terus buat surat.
Aku pun terus call HUKM (tingkat 7) nk tnye ada tak Dr hari ni utk jmpe ihsan.Nurse tu tnye mcm2 ape sakit ihsan sumer,last dia kata nnt jmpe Prof Asma dlm pukul 1245pm sbb dulu ihsan pernah masuk wad under Prof Asma atas mslh cervical lymphoside (betul ke eja?) nye tuh.Sblm pi sana smpat jugak aku singgah ke Butik Ariani yg berdekatan past uterus singgah umah mak jap sbb dekat je dari umah mak nk pi HUKM tu.
Dalam 1215pm kami pun gerak dari umah mak.Terus naik ke tingkat 7 n tunggu utk jmpe Prof Asma.Dlm pukul 1pm baru dpt jmpe nasib Prof Asma sudi meluangkan masa utk tgk ihsan.TQ Prof Asma,.Lepas tgk2 ihsan Prof pun kata “kalu sy kata ihsan kena masuk wad….aku pun sengih je la kt husben sbb masa dlm keta ada tercakap mcm tu,kalu ihsan kena masuk wad cmne….alih2 betul la pulak.Prof Asma nk call Prof B tp mcm takut2 je,katanye PAED ni time lunch hour xangkat call so Prof sms je dulu.Aku mcm pelik Prof Asma cm takut je ngan Prof B rupe2nye semua nurse pun takut gak kt Prof B sbb dia HOD kt PAED bawah tu.huhu.
Then after Prof B balas sms Prof Asma terus Prof Asma call n bgtau condition ihsan.Tp Prof B nk ihsan masuk wad kt bawah bukan kt atas sbb hari sabtu/ahad tak de Dr nk tgk kt tingkat 7 tuh.emmm…so aku ngan husben pun ok je la demi kesihatan ihsan.Jadi hari itu sekali lagi ihsan kena masuk,Bila dh keluar dari bilik Prof jam pun dh masuk waktu zohor terusla husben ke surau bawah utk solat jumaat,tinggallah aku ngan ihsan kt situ sementara tunggu husben ku.
Dlm pukul 2pm husben pun dtg balik,aku kata nurse kata pi daftar dulu kt bawah,tp xde katil kosong lagi.So aku decide nk balik umah dulu kemas2 barang sumer sbb xtau baper lame plak ihsan nk kena tahan kt wad ni.
Dalam pukul 515pm kami pun smpai kt WAD 4A,katil 9.Bermulalah episode baru ihsan di sini.Ptg tu mak n abah pun ada dtg.Husbenku pulak dh gi kelas kt UPM itupun dlm pukul 630pm dia baru gerak.Dlm pukul 7pm mak n abah pun balik.Tinggal la ku berdua ngan ihsan kt sini.Dalam pukul 7 lebih ada sorang Dr pompuan datang. Dr Azlynn ke xsilap namanye mcm2 dia tnye pasal ihsan ni.Pening kepalaku nk menjawab mcm pesalah la pulak nasib ihsan mood ok masa tu.Dr check ihsan pun pening sbb ihsan xlalu diam kaki tangan tiba2 Dr dpt call emergency so dia terpaksa gi dulu.
Tak lama ihsan nenen n tido.Datang pulak Dr lelaki katanye nk tnye mcm2 la.Dr tu tnye mcm2 gak mcm Dr tadi tu tapi kali ni dia tulis balik dlm record ihsan.Pastu tak lama dating pulak 2-3 orang Dr sama gak tnye mcm2 pasal ihsan n check lebam2 ihsan tu.Dr tu suh amik darah ihsan malam ni gak utk tgk ape mlsh nye.Pastu dlm pukul 10pm aku sms husben tnye tak nak dtg ke,aku lapar nk makan.So husben pun dtg bawak makanan.
Aku asyik dengar bunyi baby nangis tp aku xtau dari mana,pastu husben ku kata kt sblh ni baby tux de orang tgk pun.Yeke aku kata???terus aku pi sblh mmg baby tu yg nangis sian sgt aku tgk,dh la asma batuk plak tu.Kakak yg sebelah katil ngan baby tu bgtau ni anak kebajikan xde mak ayah.Ya ALLAH siannye aku ngan baby yg diberi nama ARISYA ini.Terseksa aku tgk dia batuk,aku rasa mungkin dia lapar.Tapi xada nurse yg dtg tgk sbb malam tu nurse ada 3 orang je pastu ada case emergency plak.Aku dukung la arisya kejap,dia diam.Pastu aku bagi dia mnm air masak guna botol ihsan tgk kalu2 dia lapar.Mmg dia lapar,sian sgt.Aku suh husben jaga arisya kejap sbb aku nk pump susu bagi kat arisya.Alhamdulillah ada rezeki arisya utk mnm susu aku.Syukur padamu ALLAH yg maha kaya.Lps tu dia diam maybe sbb da kenyang.Aku rasa dh lewat malam baru nurse amik arisya tukar pampers n bagi susu tp arisya mcm dh tak nak sbb tadi dia dh dpt susu ibu.
Pastu dlm pukul 11 lebih ke husben balik dia takut nak tdo sini esok malam baru tdo ye lah takut kena marah ngan nurse.Then dlm pukul 12 lebih Dr panggil nk amik darah ihsan.Aku tau sure ihsan menjerit2 la lepas ni.Sian sgt kt ihsan.Okla nnt aku smbg lagi sbb panjang lagi kisah di WAD 4A sepanjang 7 hari kami berkampung kt sini.

No comments:

Post a Comment